Ajuntament de Reus

L'Ajuntament aprova el projecte de transformació del Carrilet

ESTALVI ENERGÈTIC

24 octubre 2025

Ple de l'Ajuntament de Reus-71-20251024092825.jpeg

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial aquest divendres, 24 d'octubre a la modificació puntual de la Revisió del Pla general d’ordenació urbana en l’àmbit del Carrilet i la nova estació d’autobusos. El document, redactat per Comas-Pont Arquitectes, SLP per encàrrec municipal, que té per objecte la reordenació de l’entorn del Mercat del Carrilet i de l’estació d’autobusos.

L’àmbit de la modificació del PGOU, amb una superfície de 33.048 m2, té el seu límit nord al passatge de Lluís Mas i Ossó; a l’est, carrer de l’Escultor Rocamora, incorpora part de l’avinguda del President Macià; al sud incorpora la Plaça del Canal i torna cap el nord tot limitant a l’oest per l’avinguda de Salou i un tram de l’avinguda de Jaume I, on retorna al passatge de Lluís Mas i Ossó.

La proposta es concentra en reduir les intervencions de nova edificació, disminuint així l’impacte ambiental de l’actuació. Es proposa recuperar i transformar l’edifici del mercat en un edifici cultural polivalent obert al barri i eficient energèticament.

La nova estació d’autobusos es veu ampliada i reforçada per cobrir major demanda de transport públic i concentra la intermodalitat amb els taxis, els vehicles de mobilitat personal i el ferrocarril (per la proximitat de la nova estació de Bellissens). L’entrada i sortida dels autobusos es troben estratègicament a la rotonda de la Plaça del Canal de manera que es limita el pas dels autobusos cap al carrer Jaume I, direcció al centre del municipi.

La proposta també preveu ampliar el parc de Mas d’Iglésies més enllà de l’avinguda President Macià, fins l’edifici del Mercat, aconseguint un major pulmó verd per a la ciutat i generar una nova centralitat, facilitant la vida en comunitat i creant un refugi climàtic.

Els objectius d’aquest instrument de planejament es concreten en el manteniment de l’edifici del mercat, rehabilitant-lo i destinant-lo a usos compatibles amb el principal, la reubicació de l’estació d’autobusos i la construcció d’un edifici (Belvedere), que acull equipaments diversos, entre els que s’hi proposa el d’allotjaments dotacionals.

Igualment, la proposta es fixa els objectius següents:

  • Continuïtat del verd. La superfície d’espais verds creix en més de 7.500m2. Es manté la prolongació prevista del verd del parc de Mas Iglesias fins a l’entorn del Mercat del Carrilet i cap al centre de la ciutat.
  • Estació del segle XXI: Serà una estació dissenyada amb criteris d’integració paisatgística en el context del nou espai verd de l’entorn del Mercat del Carrilet; un equipament amb un mínim l’impacte visual i sense contaminació acústica; construïda amb criteris de sostenibilitat. serà semisoterrada, sota l’emplaçament actual, i s’allargarà sota la plaça del Canal, per garantir les necessitats de capacitat i mobilitat. L’equipament tindrà il·luminació i ventilació naturals i visuals cap a la zona verda del nou parc.
  • Intermodalitat entre mitjans de transport. Es garanteix amb la proximitat i amb els recorreguts dins un espai públic de qualitat com és el parc de Mas Iglesias, entre l’estació, les futures parades del tramvia i l’estació de trens de Bellissens, actualment en construcció.
  • Proximitat amb el centre de la ciutat, a través del nou espai renaturalitzat a l’entorn del Mercat del Carrilet i el carrer de l’Escultor Rocamora.
  • Viabilitat del projecte. Està garantida pel fet d’haver-lo treballat i consensuat amb la Generalitat de Catalunya, que és l’administració que gestionarà la construcció del nou equipament.
  • Convertir el Carrilet en un nou pol d’atracció, una nova centralitat al sud de la ciutat, amb nous espais cívics que generin nous usos i més activitat quotidiana a la zona.
  • Mantenir l’activitat del Mercat del Carrilet, amb la rehabilitació de l’edifici per reconvertir-lo en un equipament que aglutini els nous usos de mercat, culturals i cívics, entre altres.
  • Generar més i millor connectivitat interna del barri i amb el seu entorn, amb la millora de les connexions nord-sud i est-oest, i una aposta per la pacificació del trànsit, la mobilitat sostenible i la intermodalitat de mitjans de transport.
  • Millorar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes de la zona i de tot Reus, amb una aposta per les zones verdes, la renaturalització i la permeabilització de l’espai públic.

Escolta activa
El procés d’escolta activa en relació al projecte de reordenació urbana i nous equipaments a l’entorn del Carrilet es va iniciar a partir de la proposta inicial preparada per l’Ajuntament de Reus, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya.

  • Al juliol de 2024 es va fer la presentació pública del projecte a les paradistes del Mercat del Carrilet, els representants de les associacions de veïns del Carrilet, Mas Iglesias i barri Fortuny; a la Federació d’Associacions de Veïns de Reus (FAVR), i els grups municipals de l’Ajuntament.
  • Al setembre de 2024 van tenir lloc les trobades informatives públiques amb el veïnat dels barris del Carrilet, Mas Iglesias i Fortuny, i les direccions de l’escola Eduard Toda i de l’Institut Roseta Mauri.
  • A l’octubre de 2024 van tenir lloc les reunions tècniques de treball amb representants veïnals dels barris del Carrilet, Mas Iglesias i Fortuny, la Plataforma en defensa del Mas Iglesias i de la FAVR.
  • Al juny de 2025 van tinir lloc les sessions de retorn per explicar a totes les entitats i als grups municipals del consistori que van participar en el procés les propostes recollides i la configuració final del projecte.

Fons FEDER
El projecte de reordenació urbana de l'entorn del Carrilet ha estat seleccionat de manera provisional per rebre un ajut de 6 milions d'euros dels Fons Europeu de Desenvolupament Reginal (FEDER). L'Ajuntament de Reus ha rebut de la Direcció General de Fons Europeus del Misteri d'Hisenda la resolució amb què es concedeix provisionalment l'ajut al projecte “Carrilet: revitalització i connexió urbana del sud de la ciutat”.

L'import de la subvenció és de 6.018.821 euros i correspon al 40% de la inversió pública prevista en el projecte, la qual suma un total de 15.047.052 euros. Passat el termini de presentació de possibles al·legacions, la proposta de resolució esdevindrà definitiva.

La confirmació de la subvenció suposarà l'acceleració d'un projecte amb el qual l'Ajuntament de Reus busca la transformació urbanística amb impacte social, ambiental i econòmic del barri del Carrilet en primer terme, i posteriorment al conjunt dels barris del sud de la ciutat. En aquest sentit, l'objectiu del pla és la millora de la qualitat de l'espai públic, els serveis i equipaments públics del barri i la transició cap a una mobilitat urbana més sostenible

Font: reus.cat

Imatges relacionades:

Ple de l'Ajuntament de Reus-71-20251024092825.jpeg

Fitxers relacionats:

Ple de l'Ajuntament de Reus-71-20251024092825.jpeg

Comparteix aquest contingut

Notícies

Llistat de notícies relacionadas emb Reus Energia

Ple de l'Ajuntament de Reus-73-20251024093104.jpeg

24 octubre 2025

L'Ajuntament de Reus aprova congelar tots els impostos municipals i la rebaixa de la taxa de recollida de residus per al 75% de les llars

Ves a la notícia
Ple de l'Ajuntament de Reus-74-20251024100533.jpeg

24 octubre 2025

L’Ajuntament de Reus aprova un pla d'inversions 2026 de 19,5 milions i un pressupost de 224,19 amb creixement de totes les partides

Ves a la notícia