ESTALVI ENERGÈTIC
5 maig 2025
Durant l'any 2024, el Punt d'Assessorament Energètic (PAE), un servei gratuït que depèn de l'Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials de l’Ajuntament de Reus, ha fet 95 auditories energètiques, més del triple que en anys anteriors, en què la mitjana són unes 30 auditories, exceptuant els anys de la pandèmia. Pel que fa a aquest any 2025, durant el primer trimestre se n’han fet 28. A més, s'han fet 68 sessions grupals organitzades per aquest mateix servei. En total, unes 340 persones han rebut assessorament en temes energètics al llarg de l’any 2024 a la ciutat. L'objectiu del PAE, gestionat per la consultoria ambiental Sistemas Medioambientales, és millorar l'eficiència energètica de les llars en general i, de manera especial, la de les famílies que han sol·licitat l'informe social de pobresa energètica i que presenten factures d'aigua, electricitat i gas elevades i de les que tenen un informe de risc d'exclusió residencial. Tant l'assessorament grupal com les auditories fan recomanacions per tal d'afavorir l'estalvi energètic i la millora de l'eficiència energètica dels habitatges.
Pel que fa a les auditories energètiques, el professional que les fa comprova tots els elements prioritaris que hi pot haver a una llar per tal d'assegurar un consum eficient de l’energia:
Estat de les instal·lacions.
Tipus i estat dels electrodomèstics.
Sistema d'il·luminació.
Sistema de climatització.
Condicions de contractació dels serveis.
D'aquesta manera es poden detectar alguns punts febles o deficiències que porten a consumir més energia de la necessària i, per tant, fan augmentar el cost de la factura de subministraments. D'una banda, es tracta de corregir que famílies en situació de vulnerabilitat econòmica hagin de fer front a factures elevades i, d'altra banda, es vol evitar un malbaratament de recursos ambientals.
La regidora de l'Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials, Anabel Martinez Serrano, explica el grau de satisfacció de les famílies que reben aquest servei: «Hi ha una molt bona acceptació de les auditories energètiques per part de tothom. La majoria de les famílies valoren de manera molt positiva el fet que les recomanacions que es fan són personalitzades, ja que es proposen millores concretes que poden fer a la seva llar. A més, acostumen a aprofitar la visita del professional del PAE, a qui ja coneixen i en qui confien, per consultar els temes relacionats amb els subministraments energètics que més les preocupen».
Evolució del servei
A Reus, les auditories energètiques es van començar a fer l'any 2019. En un primer moment, es va prioritzar la visita a les llars de persones grans a qui Serveis Socials considerava que s'havia de garantir el bon funcionament dels subministraments energètics.
Més endavant, es van visitar els domicilis de les famílies que havien sol·licitat la subvenció de pobresa energètica i que presentaven consums més elevats en relació amb la despesa mitjana habitual.
Després, es van incloure també els domicilis que presentaven consums molt baixos, ja que podien amagar situacions econòmiques complicades en què que les famílies evitessin consumir més en detriment d'una millor qualitat de vida.
En l'actualitat, les auditories energètiques es fan a les llars de famílies que reben ajudes d’urgència social al pagament de subministraments bàsics; que estan en situació de tall o avís de tall dels subministraments bàsics; que reben factures d’aigua, electricitat i gas elevades o amb desajust entre el consum i el cost, i que viuen amb infants, gent gran, persones amb discapacitat o amb malalties cròniques en situació de vulnerabilitat energètica.
Per a més informació sobre la pobresa energètica es pot consultar la web reus.cat: https://www.reus.cat/serveis/pobresa-energetica
Font: reus.cat
Imatges relacionades:
Fitxers relacionats:
Auditoria energètica-20210816112525.jpgLlistat de notícies relacionadas emb Reus Energia
5 maig 2025
25 abril 2025